Bekken- en bekkenbodem klachten

Bekkenklachten

Bekkenpijn kan ontstaan tijdens of na een zwangerschap, door een val of door langdurig een verkeerde houding aan te nemen. U kunt pijn ervaren in de lage rug, de billen, de liezen, het stuitje, het schaambeen en-/of rondom de heupen. De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, omdraaien in bed, opstaan uit een stoel, lang zitten of staan, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen enz.

Bekkenbodemklachten

Bekkenbodemklachten komen veel voor. Zowel vrouwen, mannen en kinderen kunnen bekkenbodemklachten hebben. Hierbij kunt u denken aan incontinentieklachten van urine en ontlasting, verzakkingsklachten, zwaar gevoel van de bekkenbodem, obstipatie, pijn tijdens het vrijen, aandrangklachten of niet goed uit kunnen plassen. Sommige mensen schamen zich voor de problemen of denken dat er weinig aan hun klachten te doen is. Maar bekkenbodemproblemen zijn juist vaak goed te behandelen.

Wat doet de bekkenoefentherapeut?

De bekkenoefentherapeut zal tijdens de eerste afspraak een anamnese afnemen en onderzoek doen. Aansluitend zal ze uitleggen wat haar bevindingen zijn en waar tijdens de behandeling aan gewerkt zal worden.

- Door gerichte oefeningen wordt een betere stand van heup, bekken en onderrug verkregen.

- Stabiliserende oefeningen zorgen voor een blijvend resultaat.

- Bekkenbodemfunctietraining om bekkenbodemklachten te verhelpen

- U leert begrijpen hoe uw klacht samenhangt met uw houding, beweging en ademhaling