bekkenoefentherapie

Bekkenoefentherapie

Bekkenklachten kunnen ontstaan tijdens de zwangerschap als zwangere, of na de bevalling. Denk bijvoorbeeld aan klachten bij bekkeninstabiliteit. Je kunt ook los van de zwangerschap bekkenklachten krijgen. Bijvoorbeeld door (onbewuste) spanning in je lichaam of door langdurig een verkeerde houding aan te nemen.

Veel voorkomende klachten zijn:

• Pijn in de lage rug/benen
  • Pijn bij het schaambeen
  • Stuitklachten
  • Pijn in de billen, liezen of heupen
  • SI klachten

De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, omdraaien in bed, opstaan uit een stoel, lang zitten of staan, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen enz.

Bekkenbodemklachten
Bekkenbodemklachten komen veel voor. Zowel vrouwen, mannen en kinderen kunnen bekkenbodemklachten hebben. Hierbij kun je denken aan incontinentieklachten van urine en ontlasting, verzakkingsklachten, zwaar gevoel van de bekkenbodem, obstipatie, pijn tijdens het vrijen, aandrangklachten of niet goed uit kunnen plassen. Sommige mensen schamen zich voor de problemen of denken dat er weinig aan hun klachten te doen is. Maar bekkenbodemproblemen zijn juist vaak goed te behandelen.

Wat doet de bekkenoefentherapeut?
Ik zal tijdens de eerste afspraak een anamnese afnemen en onderzoek doen. Daarna leg ik uit wat mijn bevindingen zijn en waar tijdens de behandelingen aan gewerkt zal worden.

• Door gerichte oefeningen wordt een betere stand van heup, bekken en onderrug verkregen.
  • Stabiliserende oefeningen zorgen voor een blijvend resultaat.
  • Bekkenbodemfunctietraining om bekkenbodemklachten te verhelpen.
  • Je leert begrijpen hoe de klacht samenhangt met je houding, beweging en ademhaling

Data zwangerschapscursus

Vakantie

Nieuwe stagiaire

Wat doet een bekkenoefentherapeut precies?